Ma van André-Gustave Citroën születésének napja

A világ talán legcsodálatosabb autóit gyártó cég atyja, 139 évvel ezelőtt született Franciaországban, Párizsban.

Citroën 1878-ban Párizsban született egy holland-lengyel származású zsidó család ötödik, legkisebb gyermekeként. Apja Levie Citroen gyémántkereskedő volt, anyja a lengyel származású Macha Kleinman. Unokatestvére Sir Alfred Jules Ayer brit származású filozófus volt.

A Citroen család 1873-ban költözött Párizsba, s ekkor változtatták a nevüket Citroenről, Citroën-re, mivel a citroen szó hollandul citromos embert jelent. Apja hat éves korában – valószínűleg egy sikertelen dél-afrikai gyémántüzlet miatt – öngyilkos lett.

 

Az egyik első Citroen autó 1919-ből
Az a terve, hogy mérnök lesz Jules Verne könyveinek hatása, valamint a párizsi világkiállításon megtekintett Eiffel-torony hatására született meg benne. Alig 24 éves, amikor végzett mérnökként, a párizsi Quai de Grenelle-en létrehozza első saját vállalkozását a “Société des Engrenages Citroën”-t. Ebben az időben – egy lengyelországi útja alkalmával – egy üzemben járva nagy hatást gyakorol rá, hogy a gépeken a kívánt fordulatszámot egymáson csendben elsuhanó különböző méretű nyílbordázatú fogaskerekek segítségével érik el. Az “ős-sebváltó” számára jelképpé vált, s azóta is ez lett a későbbi Citroëneken található logó.

Az első világháborúban gyára lőszert gyártott, majd a háború végén áttelepítette gyárát Quai de Javel-re, autógyárat hozott létre. Az első Citroën 1919-ben készül el, s hamarosan napi harminc autóra nő a kapacitás és a kereslet. A gyárigazgatás és a kereskedés alapjait az Amerikai Egyesült Államokban tett látogatása során Henry Fordtól sajátítja el.

Alapvető elve, hogy az ipari fejlődés magával vonja aszociális előrelépést. Éppen ezért új technológiák kidolgozása és meghonosítása mellett komoly figyelmet fordít olyan intézkedések bevezetésére és működtetésére, mint a 13. havi fizetés, a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása, illetve vállalati óvoda létrehozása.

1927-re a Citroën gyár 31 ezer alkalmazottat alkalmaz, napi termelése eléri 400 autót, 1929-ben az eladási szám eléri 100 ezres számot is. Autóit igyekszik a széles közönség részére elérhető áron forgalmazni, még akkor is, ha ez által a bevétele csökken. Emellett fontos figyelmet szentel a reklámnak, így például 1925-től kezdve egészen 1934-ig Citroën felirat világít minden éjjel az Eiffel-tornyon.

1929-ben kezdődő gazdasági világválság a cég életét nagyon komolyan befolyásolja. 1935-ig 70%-kal esik vissza az éves termelés, és a gyár a csőd szélére kerül, amit szintén károsan befolyásol Citroën szerencsejátékos-szenvedélye. Közben súlyos betegség vesz rajta erőt, s emiatt 1935-ben gyomorrákban meghal. A Montparnasse-i temetőben a párizsi főrabbi vezetésével temetik el.

Forrás: Wikipédia

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük