Bemutató: Citroën C3 Aircross

Magyarországon is bemutatták a Citroën új kis SUV-ját, a C3 Aircross-t amely lényegében a csendben megöregedett Citroën C3 Picasso-t váltja.

A C3 Picasso a megjelenésével egy új kategóriát teremtett, de a kis egyterűeket hamar parkolópályára állították a városi terepjárók, így az egykori piaci rést betömő modell utódjának a Citroën az új trendeknek megfelelő autót szánt. 

A C3 Aircross a PSA-Opel történet első közös gyermekinek egyike, ugyanis alapjaiban megegyezik az Opel Crossland X-szel. Szerencsére egyelőre nincs mitől félnie a francia márka kedvelőinek, ugyanis PSA alapokról beszélünk és laikusként elég nehéz párhuzamot felfedezni a két modell között addig, amíg alájuk nem nézünk.

Az új modell is követi a C4 Picasso-val bevezetett dizájnt és mivel a mai napig kitartanak a karakteres elülső megjelenést biztosító dupla lámpatestek mellett, valószínűleg még sokáig ki is fognak tartani mellette. Ezt mondjuk alátámasztják a C5 Aircross-ról eddig megjelent fotók is.

Elől az új C3, mögötte a C3 Aircross

Az autó orra kevésbé különbözik az alap a C3-astól. Az egyedi megjelenést a markáns alsó betét adja, ami körbefut az egész karosszéria alsó vonalán. Elsőre még hiányérzetünk is támadhat, méghozzá jogosan! A C4 Cactus-szal megjelent Airbump betéteket száműzték az oldalsó ajtókról. Már a sima C3-asnál is szolidan alkalmazták az egyedi karosszéria védő megoldást, de sajnos a terepjáró változatról teljesen leradírozták. Ennek egyik oka lehet a túlságosan megoszló közvélemény, de a költségcsökkentést is megemlítették. Ennek hallatán egy kicsit felkaptam a fejemet, mert van egy még meg nem valósított lakberendezési projektem, amiben szerepel a Cactus két oldalsó Airbump-ja is és emlékszem, hogy nem vészes az ára. Meg is néztem gyorsan a Citroën alkatrészkereső programjában és igen, jól emlékeztem. Az első-ajtópanel ára 37563 forint, míg a hátsóé 32184. Ezek az árak természetesen úgy értendőek, hogy beesünk az utcáról egy Citroën szalonba és alkatrészként megakarjuk venni azokat.

Új autó esetében, valószínűleg sokkal kedvezőbb csomagárban adták eddig is. Szóval az indokok kicsit furcsák, mert drágának nem drága és egy Citroën mindig is megosztó volt, méghozzá elég erősen. A leglogikusabb magyarázat talán az, hogy kicsit harsányan hatott volna az így még ízlésesen bohókás megjelenésre, de a Citroën dizájnerei talpraesett emberek, ha rá kell rajzolni, rárajzolják ízlésesen az Airbump-ot a C3 Aircross-ra is.

Az autó hátulját is optikai elemekkel tették robusztusabbá. A hátsó lámpákat egy fekete keretbe illesztették, amitől jóval szélesebbnek hat a C3 Aircross fara és hátul még nagyobbra és látványosabbra formálták a lökhárító alsó betétjét. Egyébként a hasmagasság nem nagyon növekedett és ugyanúgy 17 colos kerekkel kapaszkodik az útba, csak a gumik lettek ballonosabbak. 

Elől és hátul is igen csekély túlnyúlásokkal bír az autó, ami egész jó terepszögeket biztosít, de mind tudjuk, hogy igazából városban szánták a kis Citroën-t.

A DS3 óta nagyon ad a márka a személyre szabhatóságra és ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy a C3 Aircross-t 85 különböző színkombinációval formálhatjuk az ízlésünkre. A háromféle tetőszín mellé számtalan karosszéria színt választhatunk és nem csak metál színekből válogathatunk. Szerencsére nem a kényes akrilhoz nyúltak vissza, de a képen látható szürke fényezés is metál-szemcse nélküli, lakkos szín. 

Négy színcsomag közül is választhatunk, mely az első lámpák keretének színét, a tetősín, tükörburkolatok és a C oszlop üvegében található csíkok színét is magába foglalja, de visszaköszön még a felnikupakokon is.

Polikarbonát és a csíkok nem matricák, hanem a két réteg között lévő műanyag elemek.

A csíkok az üvegben nem elírás illetve, csak részben. Mert nem üvegről van szó, hanem polikarbonátról és a színes csíkok szerencsére nem matricák, hanem a két polikarbonát réteg között elhelyezett színes műanyag elemek. Kicsit a BX-re emlékeztető megoldás és bízom benne, hogy ugyan olyan jól fogja bírni a napot, mint azon.

Meg kell valljam, hogy amennyire imponált a külsejével a C3 Aircross, sokkal nagyobb reményekkel ültem bele. Az alap C3-ról nagyon jó emlékek éltek benne, mindenkinek ajánlgattam. Kellemes belső anyagok, puha, szivacsos műszerfal, finom tapintású szövetek, rég nem látott minőségű padlókárpit és persze bőrönd-fogantyúra emlékeztető ajtó behúzó tette igen otthonossá a C3 belsejét.

A C3 Aircross meg, mintha a C-Elysée olcsó SUV-ja akarna lenni. A műszerfalban lévő szövet betét puha, kellemes anyagú, de mindenhol máshol kemény, sérülékeny műanyagok fogadtak. Ráadásul az ajtókról is eltűntek a bőrszíj-behúzók és puhaságnak semmi nyomát nem véltem felfedezni rajtuk, csak egy kevés, de jó minőségű szövet jutott a könyöklő részre. 

Az ülések franciásan kényelmesek. Az autó ülései már az Advanced Comfort csomagban megfogalmazott irányelvek alapján készültek és igen puha tömésűek. Természetesen választhatunk szövet, félbőr és bőr huzatok közül is és megannyi színkombinációból is.

Kimondottan ötletes és kategóriájában egyedülálló megoldás, hogy az első utasülés háttámláját síkba lehet dönteni, így akár 2,40 méter hosszú tárgyat is be lehet csúsztatni a csomagtartón keresztül.

Emellett a hátsó ülések is előre-hátra csúsztathatóak, ráadásul osztottan. Ezzel nem csak a lábtér növelésével adta kényelmet fokozták, de adott esetben a csomagtér méretét is növelhetjük ezzel a megoldással 410 literről 520 literre.

Továbbra is a középen elhelyezett érintő-képernyőről vezérelhetünk szintem mindent. Külön gombokon, csak az első és hátsó ablakok páramentesítése, az elakadásjelző és ajtózár maradt.

Illetve a Grip Control menetválasztója került egy tekerőgombra és mellette balra motor beindító és leállító gombja, míg jobbra a lejtmenet vezérlő aktiváló gombja kapott helyet.

A szoftveren sokat javítottak, mióta én utoljára ilyet nyomkodtam. Sokkal gyorsabb lett, egy érintésre reagál. A magyar nyelvvel még akadnak gondok, főként a hangutasításokban, de a magyar képviselet a TomTom-mal karöltve próbálja megoldani nyelvi problémákat.

Új és számomra nagyon tetszetős újítás az autóban megtalálható vezeték nélküli töltő, amit az út során ki is próbáltam a Lumiámmal és hiba nélkül töltötte, pedig nem minden Qi charger-rel hajlandó szakadás mentesen üzemelni.

Ez még nem minden, kütyükből nincs hiány, ugyanis 12 vezetést támogató rendszert válogathatunk össze:

  • Szabad kezes nyitó- és indítórendszer: a gépjármű nyitásához, zárásához és indításához elég, ha a kulcsot magunknál tartjuk. A gépkocsi felismeri a vezetőt, amikor az az autóhoz közelít.
  • Színes head-up display kijelzés: a vezetéshez hasznos információk a vezető látóterében jelennek meg. Az elrejthető lemezre vetített színes kijelzés jóvoltából a különböző adatok (sebesség, sebességkorlátozó és -szabályozó információi) folyamatosan elérhetők úgy, hogy közben a vezető mindvégig az úton tarthatja a szemét.
  • Top Rear Visiontolatókamera: a tájékozódás és a parkolási manőverek megkönnyítésére. Hátramenetbe kapcsoláskor a gépkocsi mögötti terület 180°-os rekonstruált képe megjelenik a 7” érintőképernyőn. Az észlelt akadályok távolságától függően különböző színű jelölések segítik a tájékozódást (Magyarországon 2018. elején lesz elérhető).
  • Park Assist: a könnyebb, nyugodtabb és biztonságosabb parkolást szolgálja. Ez az aktív parkolássegítő berendezés a járdaszegéllyel párhuzamos, illetve arra merőleges parkoláskor is igénybe vehető. A vezető kérésére automatikusan megkeresi a parkolásra alkalmas helyet és biztonságosan bekormányozza az autót. A vezetőre csak a hátramenetbe kapcsolás, a gázadás, illetve a fékezés feladata hárul (Magyarországon 2018. elején lesz elérhető).
  • Active Safety Brakeautomata vészfékező rendszer: a vizuális és hangjelzést is alkalmazó rendszer az elölről bekövetkező ütközések elkerülése érdekében lefékezi a gépjárművet a vezető helyett. A szélvédő felső részén elhelyezett kamera érzékeli az akadályokat (például egy álló vagy azonos irányba haladó járművet), az érzékelő pedig 5–85 km/h sebességtartományban ütközés veszélye esetén automatikusan működésbe hozza a vészféket. A rendszer mozdulatlan akadályok esetén 80 km/h sebességig, gyalogos észlelése esetén 60 km/h sebességig működőképes.
  • Véletlen sávelhagyásra figyelmeztető jelzés: a rendszer 60 km/h sebesség fölött sikeresen küzd a figyelemlankadás, illetve a pillanatnyi figyelemkiesés ellen. Ha a gépjármű az irányjelzők használata nélkül átlép egy folytonos vagy szaggatott felfestést, a rendszer sípoló hanggal és vizuális jelzéssel figyelmezteti a vezetőt a sávelhagyásra.
  • Holttérfigyelő rendszer: a visszapillantó tükrökben felgyulladó piktogrammal figyelmezteti a vezetőt a gépkocsi holtterében tartózkodó járművekre.
  • Sebességkorlátozás-felismerő rendszer sebességajánlással: kijelzi a műszercsoporton a sebességkorlátozásra vonatkozó információkat a vezetőnek. Az érték elmentésével felülírható a sebességszabályozó, illetve -korlátozó eredetileg beprogramozott értéke.
  • Adaptív fényszóró: a biztonságos éjszakai vezetést szolgálja azáltal, hogy a forgalmi és fényviszonyoktól függően automatikusan átvált országúti fényről tompított fényszórókra.
  • Fáradtságfigyelő rendszer: a szélvédő felső részén elhelyezett többfunkciós kamera figyeli a vezető viselkedését, és a figyelem lankadása esetén riasztást küld. A rendszer a menetpálya útburkolati jelekhez képest mutatott eltéréseiből következtet a vezető éberségi állapotára. A funkció különösen gyorsforgalmi utakon, 65 km/h sebesség fölött hasznos.
  • Coffee Break Alert: a rendszer figyelmezteti a vezetőt, ha ideje szünetet tartania. A riasztás kétórányi – 70 km/h fölötti sebességgel megtett – út után lép életbe.
  • Lejtmenet-szabályozó funkcióval ellátott Grip Control® rendszer: a legkülönfélébb terepviszonyok között (pl. meredek lejtőn) is optimális meghajtást és sebességkontrollt biztosít.

Általában dízeleket választok a tesztutakra, mivel a HDi a szívem csücske, de mióta rájöttem, hogy a zord városi körülményekre inkább benzines való és a napi használós autóm is benzines már, így gondoltam szakítok a hagyományaimmal és a már töviről hegyire ismert 1.6 HDi helyett egy 1,2-es háromhengeres, turbós PureTech motort vittem el kipróbálni, hatsebességes robotizált váltóval.

A kis 110 lóerős motor kellemesen viszi az 1203 kilós karosszériát és az EAT6 váltó is szépen kapcsolgatja a sebességeket. Belül szinte teljesen észrevehetetlen a háromhengeres motor működése. Zavaró hangtartomány egyáltalán nem jut be az utastérbe, de még a vibrációt is jól elszigetelték. Egyedül nyitott ajtónál foghat gyanút az ember, mert az ajtószáranyát alapjáraton kicsit remegteti a motor.

Egyébként 2 féle dízel és két féle benzines közül választhatunk. A legkisebb motor az 1,2-es háromhengeres, mely turbó nélkül 82 lóerőt, míg turbóval 110-et tud. Előbbit, csak 5 sebességes kézivel kérhetjük, míg az utóbbit 6 sebességes automatával is és Start&Stop rendszert is kapunk hozzá. 

Az erősebbik 1.6 HDi 120 lóerővel, 300 newtonméterrel szaggatja az aszfaltot, melyhez hat sebességes kézi váltót és S&S rendszert kapunk, míg a gyengébbik, csak 100 lóerős teljesítményt nyújt, amit 5 sebességes váltón keresztül ad át a kerekeknek.

A Citadella környékére vittem fel az autót lefényképezni a meredek utcákban sikerült a lejtmenet-szabályzót is kipróbálni. Állóhelyzetben benyomtam a gombot és leléptem a fékpedálról. Elsőre egy kicsit nagyobbat ejtett, mint amire számítottam, de pár méter után gyalog tempóban engedte le az autót a dombról. Gázadással tudjuk növelni az ereszkedés tempóját. Egyedül padlógázás gyorsításra kapcsol ki a rendszer.

A menetkomfort keményebb, mint a sima C3-asban. Meg is vitattuk a Citroënes kollégákkal, hogy a sima C3 Advanced Comfort csomag nélkül is hihetetlenül kellemesen kezeli az úthibákat és a magyar úthálózat rettentő sokszínű minőségét.

A C3 Aircross sokkal másabb. Nem kellemetlen, nem zavaró, de talán egy Citroëntől kicsit idegen rugózással bír. A futómű megszokott komponensekből épül fel, elől független, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés található kocsiszekrény alatt és hangsúlyozom: Az Opelnek semmi köze hozzá.

Az árak sem elrugaszkodottak. Az 1,2 szívó motorral és Live felszereltséggel már 4090000 forinttól hazavihetjük, ám ha egy igazán kellemes dízelre vágyunk, akkor a Shine felszereltséget válasszuk 6340000 forintért és még pár százezerét mind a 12 vezetést támogató elektronikát is beleszerelik.

Hamarosan hosszabb időn keresztül ismerkedhetek a kis SUV-val, így még részletesebben tudom majd bemutatni. 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük