LH-M Party: kiváló hangulat és rekordrészvétel az Aeroparkban.
Amikor tavaly augusztusban Ozvaldik Rudi és felesége, Timi felvetették a Citroen CX facebookos csoportban a típus gyártásának befejezésének 30. évforduljáról való megemlékezés lehetőségét talán kevesen gondolták, hogy újdonsült aktivistaként egy nagyon sikeres rendezvény irányába tették meg az első kis lépést. Az ötletnek nagy lökést adott hogy Somogyi-Tóth Dániel, aki ő maga is gyógyíthatatlan CX rajongó és egy csodaszép kombi CX tulajdonosa, az Aeropark igazgatójaként az ötlet mellé állt, felajánlava, hogy a rendezvény helyszíne a repülőmőzeum területe is lehetne. Már csak autókat kellett toborozni és így került szóba klubunk azaz CACH. Bár az idő nagyon rövid volt, de a kellően nagy lelkesedésnek köszönhetően szeptember 25-én végül 20 hidropneumatikus Citroen (közte 9 CX) jelenlétével egy nagyszerű találkozón vehettünk részt sok-sok pozitiv visszajelzéssel. Logikus volt hát az elhatározás, hogy egy év múlva kicsit több előkészülettel egy jóval nagyobb léptékű rendezvényt is meg tudnánk rendezni.
Az elhatározást jelen esetben a kis hazánkban megszokott elhalás helyett tettek követték. A találkozót a budapesti reptér elnevezése (LH-BP) és a hidropneumatikus Citroënek “vérét” jelentő LHM folyadék után: “LH-M party”-ra kereszteltük, s immár ezen a néven kezdtük el a hirdetését. Bár a munkában voltak nehéz pillanatok, hiszen a nyár folyamán módosítani kényszerültünk az időpontot, de végül minden szerencsésen alakult. Talán György Balázs örökös tagunk közbenjárásának is köszönhetjük, hogy sikerült elintézni az októberi esőknek a nyári aszályra való tekintettel szeptember közepére történő előrehozását, cserében azért, hogy október 8-án, az idei rendezvény napján, csodás, napos indián nyár várja a citroënes csapatot az Aeroparkban.
Szükség is volt a szép időre, hiszen az utóbbi 5 évet tekintve mindenképp rekordot jelentett a 105 regisztrált autó és a vele érkező több mint 200 résztvevő. A találkozó elsődleges célközönségét jelentő magyarországi hidrós citroënes társadalom komolyan vette a felhívást, hiszen 75 hidropneumatikus Citroën képviseltette magát a “party”-n. A hidrósok közt a találkozó résztvevői egy világviszonylatban is különleges és nagyon ritka Citroënt is láthattak. A 847 db legyártott Wankel motoros Citroën GS Birotor gyönyörű állapotban levő egyetlen hazai példányát nagy örömünkre Pásztor Tamás elhozta a rendezvényre örök élményt okozva mindazon Citroën rajongóknak, akik eddig sosem láthatták, hallhatták élőben azt a különleges típust. A partiról természetesen nem hiányozhattak a jól ismert klasszikusok DS és ID-k, CX-ek, BX-ek, XM-ek, Xantiák, valamint a közelmúltat képvielő C5 és C6-os Citroënek sem. Külön öröm, hogy közülük több típust 10-nél nagyobb számban láthattunk. E tekintetben a “pálmát” az idén 40. szülinapját ünneplő BX vitte el, hiszen 16 regisztrált járművel ez a típus jelentette a legnagyobb csoportot.
Szerencsére a hívó szót meghallották a hidropneumatikus felfüggesztéssel nem rendelkező Citroënek tulajdonosai is. Köztük csodálhattuk meg a találkozó másik igazi csemegéjét, a 3 résztvevő Traction Avant egyikét Adrián hat hengeres 15 Six-ét. Magától értetődően nem hiányozhattak a rendezvényről a Citroën 2CV-k sem és nem pusztán azért, mert újabb példányaik fékrendszere szintén LHM folyadékkal van feltöltve. A terület közepén Citroën emblémát formázó Kacsafészekben 21 szebbnél, szebb színes szárnyas hirdette a híres kacsást életérzést. A kis Citroënek közt is láthattunk érdekes és ma már ritkán megpillantható autókat, így Dyane-t, Acadyane-t és egy Visa-t is. Ki gondolta volna néhány éve, hogy ma már modern klasszikusként jelenik meg a benzin/dízel motoros Berlingo vagy a C4 Coupe, melynek WRC változatával 9 világbanjoki címéből 4-et nyert a rali világának örökös ikonja Sebastien Loeb. A jelenkor képviseletéről klub támogatásában fontos részt vállaló Emil Frey Kft. gondoskodott. Ennek köszönhetően egy vadonatúj C5X-et, valamint egy DS4-et is üdvözölhettünk a találkozón.
A parti programjának azonban csak egy részét képezte a kötelező autómustra és az ennek kapcsán hagyományosan meghirdetett autószépségverseny, melyben a közönség szavazatai alapján 3 kategóriában oszthattuk ki a 3-3 legszebb autónak járó elismerést. A “verseny” színvonalát jelzi, hogy több mint 60 megjelent Citroënre érkezett szavazat, azaz a bemutatott autók kétharmada kapott jelölést az elismerésre!
Nem csak a téren az autók körül, de a klubstandon is pörgött az élet. Sokan érdeklődtek a tagsági lehetőségek iránt, népszerűek voltak a különböző apró szóróanyag relikviák is, de a show-t vitathatatlanuk vitte el a résztvevők részére korlátlan mértékben rendelkezésre álló frissítő: az LHM fröccs, mely színében teljesen, ízében szerencsére viszont nem egyezett meg a névadó LHM+ hidraulika folyadékkal.
Végül, de nem utolsósorban feltétlenül ki kell emelni az AEROPARK munkatársainak önzetlen és odaadó támogatását. E tekintetben külön köszönettel tartozunk Somogyi-Tóth Dánielnek a helyszín biztosításáért, Kránitz Balázsnak pedig a lebonyolításban nyújtott segítségéért, hiszen valódi karmesterként segített összehangolni a találkozó igazi különlegességét jelentő repülős programokat az autósokkal.
Nagyon élveztük a “Gépek titkai” című tárlatvezetéseket, melyek során az Aeropark szakértő vezetői mutatták be a kiállított repülőket és egyéb légi közlekedéssel kapcsolatos emlékeket. Mivel “tárlatvezetőink” a ferihegyi reptér egykori szakemberei voltak, így volt akit pilóta, másokat légi utaskisérő, megint másokat repülőgép szerelő vezetett körbe. Ennek megfelelően más és más szemszögből ismerhettük meg a magyar repülés Ferihegyhez köthető történetét. Mindez azt is jelenti, hogy legközelebb is érdemes visszalátogatni, hiszen akkor majd egy másik szemszögből élhetjük újra a Malév felejthetetlen évtizedeit.
A helyi repülőbemutatón túl volt lehetőségünk a Liszt Ferenc repülőtér, Magyarország 2. legjobban őrzött polgári létesítménye, kulisszái mögé is betekinteni. Buszos kirándulásunk épp úgy kezdődött mint egy repülőút, hiszen átestünk a repülés előtt szokásos összes biztonsági intézkedésen épp csak a beszálló kártyát nem kaptunk. Ennek során megismerhettük a futópályák kódolásának titkát, közelről láthattuk a terminálokat, a hangárok előtt pihenő karbantartásra váró gépeket, a honvédség két A319-esének egyikét és számos légitársaság gépét felszállás és leszállás közben a legkisebbektől a legnagyobb kéthajtóműves gépig a Boeing 777-esig. Különleges élmény volt, ahogy pár méterrel a fejünk felett szálltak le a futópályára a repülők, ahogy azt is megdöbbentő volt testközelből megtapasztalni, hogy egy regionális forgalmat bonyolító gép törzse teljes bizonyossággal beférne a 777-es hajtóművébe … Ezen kívül láthattuk a Malév egyik 767-esének roncsait, a Tu-154 B2-es LC”Aladárt” és egy kazahsztánból érkezett, de visszaindulni már nem engedett “száz sebből vérző” gépet, melyek ma mind a földi kiszolgáló személyzet oktatását, gyakorlatozását segítő objektumokként alusszák csipkerózsika álmukat. Ezen kívül ellátogathattunk a reptéri tűzoltóság 1-es számú bázisára is, ahol megismerkedhettünk az ultramodern osztrák gyártmányú Párducokkal, melyek hatalmas habvíz ágyúiól perceknént akár 6 köbméter oltóanyagot is ki tudnak juttatni. A miheztartás végett ez azt jelenti, hogy 10-15 perc alatt egy átlagos magyar háztartás által 1 év alatt elfogyasztott vízmennyiséget képesek a célterületre fecskendezni. A 3 órás tartalmas kirádulásunk végén a korhúen restaurált 250-es Malév Airtours Ikarus buszunkkal visszatértünk az Aeroparkba.
Ezt követően pedig pedig már nem maradt más hátra, mint összepakolni a klubsátrat és a felejthetetlen nap emlékeit lelkünkben elraktározva hazatérni. Köszönet mégegyszer a teljes CSAPAT-nak a szervezésért! Jövőre veletek újra, ugyanitt, bízva abban, hogy még az ideinél is több ember előtt tárhatjuk fel a hidraulika csövek titokzatos világát a Citroënek-től az óriás repülőgépekig.